Datorspēļu vēsture

Datorspēles un to vēsturi bieži saista ar pirmo personālo datoru izveidi, un patiesībā ir arī pamatots iemesls to darīt. Ar IBM izlaisto pirmo personālo datoru 1981. gadā sākās straujš datorspēļu popularitātes pieaugums. Neskatoties uz to, pirmās datorspēles pastāvējušas arī kādu laiku pirms tam.

1952. gadā uz EDSAC lieldatora tika uzprogrammēta pirmā datorspēle pasaulē, kuru mūsdienās pazīstam kā ‘’desas’’ jeb ‘’krustiņi un nullītes’’. 1961. gadā uz cita veida lieldatora tapa otrā datorspēle – ‘’Spacewar!’’. Pirmā datorspēļu paaudze pārsvarā bija teksta piedzīvojumi jeb interaktīvas spēles, kuras sastāvēja no teksta un attiecīgām funkcijām. Laika gaitā par svarīgu faktoru spēļu izstrādē sāka kļūt to grafiskais dizains. Laikā, kad klajā nāca otrā videospēļu paaudze, datorspēļu kompānijas lielu peļņu guva pārveidojot daudzas spēles, kas paredzētas konsolēm, lai tās varētu spēlēt datorā.

1981. gadā IBM pārdošanā izlaida pirmo personālo datoru. Tā cena bija visai liela un to lielākoties iegādājās biznesa vajadzībām. Laika gaitā cena kritās, un attiecīgi to varēja iegādāties aizvien vairāk cilvēku izmantošanai mājās un citur. 1983. gadā video spēļu tirgus piedzīvoja lielu krīzi, jo liels skaits spēļu kompāniju, cenšoties gūt lielākus panākumus, izdeva milzīgu skaitu zemas kvalitātes spēļu kārtridžu. Attiecīgi datoru un datorspēļu biznesā bija vērojams uzplaukums, jo interese par spēļu konsolēm samazinājās. 1987. gadā personālie datori jau bija kļuvuši par galveno un svarīgāko platformu, kurai tika veidotas jaunās spēles. Tikai gadu vēlāk savu darbību sāka pirmās NES spēļu konsoles, kas pilnībā izmainīja video spēļu tirgu un arī samazināja datorspēļu popularitāti. Datorspēles tomēr nekur nepazuda.

Līdz 1993. gadam ar dažādiem uzlabojumiem tika izdotas vairākas datorspēles, bet 1996. gadā līdz ar pirmo Windows operētājsistēmu darbību tika izdotas pirmās 3D datorspēles, kā ‘’Tomb Raider’’ vai ‘’Unreal’’. Tas arī ir pēdējais liela apmēra pagrieziena punkts datorspēļu vēsturē. Attīstoties tehnoloģijām, arī datorspēles ir krietni mainījušās. Jaunākās paaudzes spēļu dizains, fizika un dažādi citi elementi ir sasnieguši jaunus apmērus, par kuriem pirmie spēļu programmētāji nemaz nevarēja iedomāties. Arī datorspēļu daudzums un spēlētāju skaits ir milzīgs, jo šīs tehnoloģijas kļūst arvien pieejamākas jauniem lietotājiem.

Datorspēļu vēsturē ir bijuši daudz svarīgu notikumu, kuri visbiežāk balstījušies uz uzlabojumiem datoru vai spēļu konsoļu industrijās un šie notikumi ir palīdzējuši tapt vienam no mūsdienu populārākajiem izklaides veidiem.

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.